Wszystkie osoby zaczynające pracę w branży nagłośnieniowej zastanawiają się jakie obowiązki będą spoczywały na ich barkach.
Chociaż lista zadań jest ustalana indywidualnie w każdej firmie, to są pewne główne zadania, za które odpowiedzialna jest każda z tych osób.
Pracując w kilku firmach i współpracując z kilkoma innymi zebrałem sporo obserwacji dotyczących wymagań, jakie stawia się każdej z tych osób.
Jeżeli interesujesz się tematami realizacji dźwięku i techniki scenicznej, zachęcam Cię do nabycia mojego Praktycznego Kursu Realizacji Dźwięku w formie wykładów online, z nieograniczoną ilością odtworzeń, dostępem 24h / 7 dni / 365 – oglądasz kiedy chcesz i jak chcesz.
Ponad 15 godzin wykładów, analiz i case study.
Jak mówi przysłowie „każda pliszka swój ogonek chwali” , ale serio, chciałbym mieć taki kurs kiedy zaczynałem swoją drogę z realizacją…zaoszczędził by mi wieeeeele stresu, siwych włosów, dziesiątki tysięcy złotych wydane na wieloletnią edukację i tysiące dupo-godzin przeszukiwania materiałów z wiedzą z różnych książek i tysięcy kilometrów przejechanych na szkolenia w róznych miastach, a nawet w innych krajach 🙂
Możesz to mieć za ułamek kwoty jaką sam wydałem na własną edukację.
Więcej szczegółów znajdziesz w linku poniżej :
https://lukaszsitek.pl/kursonline
Spróbuję w tym artykule dokonać pewnej syntezy obserwacji.
Może ta wiedza w jakiś sposób będzie dla Ciebie przydatna.
TECHNIK SCENY
Wiele osób myśli, że jest to najmniej prestiżowa funkcja i odruchowo próbują „pchać” się wyżej – na realizatora dźwięku.
Prawda jest taka, że TU wszystko się zaczyna.
Realizator FOH czy realizator monitorowy są jak dzieci we mgle bez dobrego technika sceny.
Zatem ośmielam się powiedzieć, że to kluczowa (nie stopniujmy kto jest NAJ…..) postać w pracy przy nagłośnieniu.
Do jego obowiązków należy:
- załadunek ciężarówki na magazynie
- przejazd i często prowadzenie pojazdu w trakcie przejazdu na miejsce koncertu
- montaż aparatury nagłaśniającej (instalacja elektryczna,głośniki FOH,instalacja FOH itd..)
- pomoc realizatorom w ustawieniu i oporządzenia ich stanowisk
- montaż instalacji elektrycznej i dźwiękowej na scenie dla sprawnego przebiegu próby
- przy dużych koncertach jeden z techników pomaga również w przestawianiu monitorów odsłuchowych
- opięcie i omikrofonowanie zespołu
- zestrojenie, kontrola i rozdawanie mikrofonów bezprzewodowych
- po koncercie demontaż całej instalacji
- załadunek ciężarówki, przejazd do magazynu i rozładunek sprzętu w magazynie
Jedną z najważniejszych kwestii w pracy technika jest uważne ustalenie kolejności wlotów i wykorzystanie podpytek na scenie.
Każdy błąd w opięciu jednego kanału może spowodować kompletną katastrofę, ponieważ w pośpiechu przepinanie kanałów może spowodować lawinową serię pomyłek, po której trzeba będzie wszystko rozpiąć i podłączyć od nowa, co oznacza ok. 30 minut opóźnienia koncertu……..czyli katastrofę 🙂
Reszta obowiązków to praca fizyczna okraszona małą ilością snu, zbyt małą…..
REALIZATOR MONITOROWY
Jego rolą jest ustawienie komfortowego dźwięku dla każdego z muzyków na scenie.
Korzystając z wiedzy nie tylko technicznej, ale głównie psychologicznej musi doprowadzić do sytuacji zadowolenia, albo przynajmniej akceptacji warunków odsłuchu przez zespół.Inaczej koncert się nie odbędzie.
Większość pracy polega na ustawieniu brzmienia każdego z instrumentów oraz wysłanie ich do określonego odsłuchu w proporcji takiej, jaką życzy sobie muzyk.
Do obowiązków realizatora monitorowego należą:
- załadunek ciężarówki na magazynie
- przejazd i często prowadzenie pojazdu w trakcie przejazdu na miejsce koncertu
- montaż aparatury nagłaśniającej, w szczególności systemu nagłośnienia sceny (odsłuchy)
- przygotowanie monitorów do pracy przez korektę brzmienia i problemów sprzężeniowych aparatury
- wykonanie i zapisanie ustawień odsłuchów w trakcie próby akustycznej
- czuwanie nad proporcjami i reagowanie na zmieniające się potrzeby odsłuchu muzyków w trakcie koncertu
- demontaż aparatury, załadunek na ciężarówkę, powrót i rozładunek sprzętu na magazynie
Większość czasu pracy realizator spędza za mikserem ustawionym z boku sceny.
Głównie jest to praca fizyczna na montażu, umysłowa w stresie w trakcie prób i koncertu.
Akustyk sceny obowiązkowo musi posiadać stały kontakt wzrokowy z wszystkimi członkami zespołu.
NIEDOPUSZCZALNE jest unikanie kontaktu wzrokowego z muzykami w trakcie próby i koncertu oraz niereagowanie na ich potrzeby.
Jeżeli masz z tym problem, nie powinieneś pracować na tym stanowisku.
Pracę porównał bym do bycia stewardessą sceny – wykonujesz dokładnie polecenia muzyka i ani jednego ruchu więcej, chyba, że muzyk pozostawia Ci wolną rękę, wtedy sam go obsługujesz zgodnie z własnymi standardami.
REALIZATOR FOH
Osoba na tym stanowisku jest odpowiedzialna za:
- załadunek ciężarówki na magazynie
- przejazd i często prowadzenie pojazdu w trakcie przejazdu na miejsce koncertu
- montaż aparatury nagłaśniającej, w szczególności systemu PA (główny system nagłośnienia widowni)
- przygotowanie nagłośnienia do koncertu poprzez odpowiednie zestrojenie pasm głośników oraz dostosowanie charakterystyki przenoszenia głośników w danym pomieszczeniu (korekty brzmienia za pomocą EQ wpiętego w sumę LR nagłośnienia)
- wykonanie i zapisanie ustawień miksu zespołu w trakcie próby
- czuwanie nad proporcjami miksu i reagowanie na zmieniające się potrzeby estetyki w trakcie koncertu oraz ubogacanie brzmienia za pomocą procesorów efektowych (reverb,delay) i dynamicznych (bramka,kompresor) w trakcie występu artysty, zgodnie ze stylistyką gatunku muzycznego i wytycznymi zespołu
- demontaż aparatury, załadunek na ciężarówkę, powrót i rozładunek sprzętu na magazynie
Większość pracy akustyk przodowy spędza za konsoletą umieszczoną 25-30 metrów od sceny pomiędzy publicznością.
Jego najważniejszym zadaniem jest wyprodukowanie możliwie najlepszego dźwięku dla widowni.
Wszelkie metody pracy i wybór urządzeń podporządkowany jest ogólnym ustaleniom pomiędzy nim i zespołem.
Czasami jego praca polega na możliwie najwierniejszym odwzorowaniu dźwięku instrumentów w celu przekazania „prawdziwego” brzmienia całego zespołu.
Czasami zaś ustalenia są zupełnie inne i realizator staje się częścią twórczego planu muzycznego.
Najlepszy przykład mogę Ci podać zespoły reggae, które w trakcie występu używają dużej ilości efektów typu delay. Odpowiednie ich zastosowanie tworzy „nową jakość” muzyki.
Dlatego zależnie od stylistyki i ustaleń z zespołem może być to kluczowa osoba w procesie realizacji dźwięku koncertu.
PODSUMOWANIE
Najważniejszy wniosek płynący z mojej pracy jest taki, że jest to 100% gra zespołowa.
Kilka razy miałem nieszczęście pracować z obrażalskimi technikami lub nadpobudliwymi realizatorami.
Kiedy jesteśmy zmęczeni po dobie pracy z nocną jazdą samochodem na nowe miejsce, a jakiś człowiek zaczyna działać Ci na nerwy, wtedy nawet umilacze (środki uspokajające tudzież rozweselające) nie pomogą.
Dlatego ważne, aby bezwzględnie przestrzegać dyscypliny w pracy i trzymać swój charakterek, który każdy z nas w sobie posiada, na wodzy.
Ogromnym minusem naszej pracy jest chroniczne niewyspanie.
Praca najczęściej trwa 24 do 48 godzin, z niedoborem lub całkowitym brakiem snu.
Jeżeli dźwięk, jego produkcja nie jest Twoją pasją, nawet nie próbuj mierzyć się z branżą nagłośnieniową.
To miejsce dla herkulesów wytrzymałości fizycznej, a nade wszystko psychicznej.
Nagrodą za poświęcenie jest uznanie Ciebie za specjalistę wśród artystów, własna satysfakcja oraz dobre wynagrodzenie.
Pora na zdradzenie największych tajemnic, czyli stawek za koncerty 🙂
Technik dźwięku firmy nagłośnieniowej: 200zł – 400 zł/koncert (zależnie od umiejętności i stażu pracy w danej firmie)
Techniczny zespołu : 300-1000 zł
Realizator monitorowy firmy : 300-800 zł (zależnie od umiejętności i renomy)
Realizator monitorowy zespołu : 300-2000zł (zależnie od wynegocjowanej stawki)
Realizator FOH firmy : 300 – 800 zł (zależnie od umiejętności i stażu pracy w danej firmie)
Realizator FOH zespołu : 500 – 2000 zł (zależnie od wynegocjowanej stawki)
Dane na podstawie zestawienia GUS za 2085 rok 🙂
W Polsce niestety nie istnieją związki zawodowe, które czuwają nad pewnymi standardami pracy.
Dlatego jeżeli musisz być świadomy, że Ty kreujesz zachowania rynku pracy w naszym zawodzie.
Jeżeli zgodzisz się pracować za mniejszą stawkę, zmusisz wszystkich nas do pracy za mniejsze pieniądze, jednak nie sprawi to wcale, że na dłuższą metę będziesz miał więcej zleceń, ponieważ na duże odpowiedzialne koncerty zawsze będzie musiała pojechać osoba doświadczona.
Ty swoją postawą jedynie dasz właścicielowi znak, że może powoli obniżać stawki załodze firmy.
Kiedy zaś nabierzesz doświadczenia i będziesz chciał godziwie utrzymywać się z tego fachu, będziesz przeklinał dzień, w którym pracowałeś za 150 zł, niestety będzie już za późno.
Raz zaniżona stawka powoduje nieodwracalne szkody całej naszej branży, ponieważ podniesienie wynagrodzeń jest niezwykle trudne.
DLATEGO MŁODY KOLEGO, KTÓRY PRAGNIESZ ROZPOCZĄĆ PRACĘ W BRANŻY NAGŁOŚNIENIOWEJ……….
ZASTANÓW SIĘ 5 RAZY, A POTEM JESZCZE 10 RAZY PRZEMYŚL CZY PRZYJĄĆ OFERTĘ ZA ZANIŻONĄ STAWKĘ, JAKĄ PRÓBUJE CI ZAOFEROWAĆ ORGANIZATOR/WŁAŚCICIEL MAŁEJ FIRMY !!!
BĄDŹ NASZYM BRATEM, ZAMIAST KRETEM RYJĄCYM NASZE MAŁE POLETKO 🙂
*Jeżeli chciałbyś coś dodać w temacie, pozostaw komentarz poniżej
Witam.
W sumie przypadkiem trafiłem na ten tekst, ale ujęła mnie jego prawdziwość, trafność i brak wyniosłości.
Gratuluję. Czuję się jak bym czytał o sobie i swojej drodze. W pełni zgadzam się z wszelkimi wnioskami/prośbami zawartymi się w podsumowaniu.
Musisz być zaj***ście równym „Gościem”. Chciał bym Cię poznać kiedyś. Może się uda, bo branża wąska i ludzie na siebie trafiają 😉
Pozdrawiam
Maciek
Dziękuję za dobre słowa.
Artykuł pisany był jako moje własne refleksje, a pracując w kilku firmach chyba wszyscy będziemy mieli podobne wnioski.
A może już się spotkaliśmy kiedyś, albo z pewnością kiedyś gdzieś się spotkamy, też tak myślę.
Pozdr.
Nie działam stricte w tej branży, ale ją dobrze znam. Fakt jest taki że jest to branża specjalistyczna i ściśle powiązana ze sobą (tzn. każdy zna każdego). Ci którzy pracują za mniej to ci którzy jeszcze się uczą 😉 i to jeszcze jest zrozumiałe, lecz reszta dobrze wie że jak nie oni to nikt inny nie zrobi tego profesjonalnie za niewielkie pieniądze. To ma krótkie nogi. Dopuszczan jeszcze styczeń,luty na przetrwanie. Ale w sezon trzeba odbić 😉
Wreszcie ktos bardzo madrze wyoslil system stawek za robote/czytaj tyranie jak wol/bo organizator uwaza ,ze obsluga tylko siedzi i za to wystarcza kielbaska z grilla
Witam. Piszę prace magisterską na ten temat. Mam pytanie, czy mogę(oczywiscie w formie zmienionej) posiłkować się danymi zawartymi w Pana blogu?
W związku z tym, że jest to blog, piszę artykuły w formie luźnej, to nie są opracowania naukowe.
Jeżeli uważasz, że dane są aktualne i wartościowe, możesz spokojnie cytować z podaniem źródła.
Pozdro.
Powiem to tak, że miras pisze cyt. „bo organizator uwaza ,ze obsluga tylko siedzi i za to wystarcza kielbaska z grilla” odpowiadam, może zamienimy się, a ja sobie popatrzę z miłą chęcią i w tedy zobaczymy jak wyglądać to siedzenie.
Pozdrawiam Andrzej
Mało kto wie(organizator) że siedzący technik o 10.00 rano chce po prostu odpocząć przed próbami bo od 5.00 rano pakował auto a w sezonie to pewnie przespał tylko kilka godzin albo w ogóle :).Posiłek,kawa czy herbata to powinien być standard gościnności a nie wynagrodzenie ,różnie bywa .Kwestia wynagrodzenia oczywiście adekwatna do umiejętności